Τρίτη 23 Αυγούστου 2011

Αϊρον Μαν και Θορ εναντίον... μάνγκα!


Άιρον Μαν και Θορ πετάνε για... την Ασία, εκεί όμως έχουν να αντιμετωπίσουν
τους ντόπιους ήρωες των μάνγκα


"Πόλεμος", με τη Marvel και την DC να αγωνίζονται να κατακτήσουν την ασιατική αγορά, ενώ τα ιαπωνικά καρτούν αντιστέκονται...

Ποιος θα νικήσει; Οι υπερήρωες των αμερικανικών κόμικς ή οι καθημερινοί άνθρωποι των γιαπωνέζικων μάνγκα; Πάντως, η μάχη των δύο για την κατάκτηση της ασιατικής αγοράς κόμικς έχει ήδη ξεκινήσει. Ο νικητής θα κατακτήσει παγκόσμια κυριαρχία και πιθανότατα εκατομμύρια περισσότερους αναγνώστες στην Ασία.
Προς το παρόν οι πωλήσεις των εγχώριων κόμικς στις ΗΠΑ βρίσκονται σε πτώση. Οι εκδοτικοί γίγαντες Marvel και ο παλιός αντίπαλός της, η DC Comics, αγωνίζονται να βρουν νέες αγορές. "Προσπαθούμε να φέρουμε νέο κόσμο στα μαγαζιά," λέει ο Σ. Β. Κεμπούλσκι της Marvel. "Οι πωλήσεις πέφτουν και αρχίζουμε να χάνουμε έδαφος από τους ανταγωνιστές, όπως τα βιντεο-παιχνίδια, τα σόσιαλ μίντια, ο κινηματογράφος και η πειρατεία".

Πλούσια κουλτούρα
Όμως, η Ασία έχει μια πλούσια κουλτούρα στα κόμικς, με φανατικό κοινό. Τα γιαπωνέζικα μάνγκα, τα οποία συνήθως έχουν πρωταγωνιστές κανονικούς ανθρώπους σε σύγκριση με τους υπερήρωες που αγαπάει η Αμερική, εξακολουθούν να είναι πολύ δημοφιλή τόσο στη χώρα τους (με έσοδα 5,5 δισεκατομμύρια δολάρια το 2009) όσο και σε άλλες ασιατικές χώρες, με τίτλους όπως οι Ναρούτο και Μπακουμαν.


Σύμφωνα με έρευνα σε δέκα πόλεις της Ασίας, τα μάνγκα έχουν το μερίδιο του 27,4% της αγοράς, ενώ τα δυτικά κόμικς μόλις το 10,2%.
Παρ' όλα αυτά οι πωλήσεις των μάνγκα ακολουθούν πτωτική τάση και στην Ιαπωνία. Μάλιστα, η ιαπωνική κυβέρνηση πρόσφατα ανακοίνωσε νέο πλάνο προκειμένου να προωθήσει τον ποπ πολιτισμό της, μεταξύ αυτών και τα μάνγκα, σε διεθνείς αγορές.
Στο μεταξύ, οι αμερικανικές εκδοτικές εταιρείες κόμικς προσπαθούν να προσεγγίσουν καινούργιο κοινό κυρίως μέσω κινηματογραφικών φραντσάιζ με χαρακτήρες όπως ο Θορ, ο Αϊρον Μαν και οι Φαντάστικ Φορ.
Ακόμα και με τη βοήθεια των ταινιών, όμως, η επιτυχία δεν είναι εξασφαλισμένη. Ήδη η Marvel είχε καεί στην ασιατική αγορά κατά τη δεκαετία του '90 όταν έκανε επιθετικό άνοιγμα στην Ιαπωνία και την Κορέα. "Η συνταγή δεν ήταν σωστή τότε", παραδέχεται ο Κεμπούλσκι, "αλλά πάντα βρίσκαμε την ασιατική αγορά κάπως αδιαπέραστη".
Μία από τις αιτίες για την αποτυχία είναι πως κάθε φορά που απεικονιζόταν χαρακτήρας διαφορετικής εθνικότητας έτεινε να είναι δισδιάστατη καρικατούρα.
"Τα πρώτα 35 με 40 χρόνια των αμερικάνικων κόμικς έλεγαν κυρίως ιστορίες χωρίς φυλή, χωρίς θρησκεία, χωρίς εθνικότητα", λέει ο πρώην πρόεδρος της DC Comics, Πολ Λέβιτ. "Για να αλλάξουμε τα πράγματα πρέπει να βρούμε νέους συγγραφείς, νέους καλλιτέχνες και νέες αντιλήψεις".
Προσφάτως στη Marvel προσελήφθη ως σχεδιαστής ο 27χρονος Μπέντζαμιν Ανγκ από τη Σιγκαπούρη, ο οποίος ως γνώστης και των δύο πολιτισμών ίσως φέρει τις επιρροές από την πατρίδα του στον κόσμο των αμερικάνικων κόμικς.

ΣΟΦΙΑ ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ
Από το http://www.ethnos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...